Få rätt färger i bilden med Vitbalansen

Har du upplevt att dina bilder går i en ton av blått eller gult, som du inte vet orsaken till? Och ännu mindre hur du ska bli av med det? Då är det troligtvis vitbalansen som har varit fel inställd. Vitbalansen handlar om att få rätt "temperatur" på färgerna i bilden, och det finns olika inställningar för olika typer av ljus. I detta inlägg kommer jag gå igenom vad som påverkar vitbalansen och hur vi enkelt fixar till våra missfärgade bilder till att få en korrekt färgsättning.

Vad är vitbalans?

Allt ljus vi har runt omkring oss har olika färgtemperaturer och mäts i något som kallas för Kelvin (förkortas K). Vitbalansen (eng. White Balance) handlar om att balansera färgerna i bilden för att vita partier ska framstå som vita, d.v.s vitt ska vara vitt - inte blått, gult eller ens grönt.

Att vitt inte alltid är vitt, kan vara svårt att förstå eftersom det mänskliga ögat alltid uppfattar vitt som vitt oavsett ljus. Dock är inte kameran lika duktig på detta och behöver därför lite hjälp - Och det är här vitbalansen kommer in. Genom att tala om för kameran vilket ljus vi fotar i, kan den lättare justera färgtemperaturen för att ge oss neutrala färgtoner i bilden.

Testa för all del att fota ett vitt papper med olika vitbalanser så får ni se vad som händer. Vitt är inte alltid vitt.

De vanliga vitbalanserna som används vid fotografering är: Tungsten (eng. Tungsten), Lysrör (eng. Fluorescent), Dagsljus (eng. Daylight), Blixt (eng. Flash), Molnigt (eng. Cloudy) och Skugga (eng. Shade).

Det finns även Auto, som automatiskt väljer den mest lämpliga vitbalansen, samt Custom där vi kan skapa våra egna förinställda vitbalanser, och sist men inte minst en helt manuell inställning (K) där vi kan finjustera vårt Kelvin-värde.

Bilden nedan visar symbolerna för de olika vitbalanserna, samt deras Kelvin-värde och temperatur, där gult är varmt och blått är kallt.

Vitbalans temperatur

För att visa hur vitbalansen påverkar bilden, har jag tagit några testbilder som visas nedan.

Vitbalans, exempel

I bilderna ovan ser vi att Auto och Kelvin nästan ser likadana ut och detta tyder på att Auto-inställningen i kamera gjorde ett bra jobb denna gång, men så är inte alltid fallet. Det finns tillfällen då vi fotar i en blandning av olika ljus, och i dessa fall kan inte kameran riktigt avgöra temperaturen. Då måste vi själva ta kommandot och manuellt ställa in vårt kelvin-värde. För att illustrera detta gjorde jag ett litet test.

På bilderna nedan hade jag två ljuskällor: Tungsten och Dagsljus. När jag provade att fota med vitbalansen inställd på Tungsten blev bilden alldeles för lila, och när jag fotade med Dagsljus blev den för orange. Jag ställde därför in ett manuellt värde på 4300, vilket bidrog till en perfekt färg.

Notera: Med "perfekt färg" menar jag den färg som mina tapeter faktiskt har. Vi kan ju såklart leka med vitbalansen för att få fram en färg som vi själva vill ha. Det behöver ju inte vara "rätt" färg alla gånger. I exemplet nedan tycker jag att den lila färger på tapeten är väldigt snygg, och hade inte tackat nej till att faktiskt ha det så.

Vitbalans, auto vs manuell


Fördjupning

I Kelvin-skalan som jag visade tidigare såg vi att olika ljus har olika temperaturer. Tungsten har exempelvis en varm ton medan skugga har en kall ton. När det kommer till vitbalansen i kameran är denna skala helt omvänd, vilket betyder att Tungsten får en kall ton medan Skugga får en varm ton. Är inte det ganska ologiskt? - Nej, faktiskt inte men först måste vi förstå hur kameran kompenserar för ljusets temperatur. Ta en titt på bilden nedan.

Vitbalans, kelvinskala

Kelvin-skalan i kameror sträcker sig från 2500 till 10'000. Det är sällan vi behöver ha högre eller lägre värden än dessa.

Det gula i bilden representerar varma toner, medan de blåa partierna representerar kalla toner. Ju lägre Kelvin-värde vi har desto varmare ton, och tvärtom. Om vi fotar i miljöer med varma toner och vill neutralisera dessa måste vi "sänka" temperaturen, och detta gör vi genom att höja Kelvin-värdet. Vi siktar alltså på att få lika mycket gult som blått i bilden.

När vi ställer in vitbalansen, säger vi till kameran "Just nu fotar jag i Dagsljus", och kameran tänker "Ah okej! Dagsljuset har ett Kelvin värde på 5200K, vilket är hyfsat varmt, så nu måste jag lägga till lite kyla för att neutralisera detta!". Med andra ord: Om vi säger att vi fotar i Dagsljus, så kommer kameran addera mer blått ljus för att neutralisera det gula ljuset.

Detta kan jämföras med att vi sitter i badkaret och har fyllt på med alldeles för mycket kallvatten. Vad gör vi då för att för att få upp vattnet till en mer behaglig temperatur? - Jo, häller i varmvatten.

Hur kameran hanterar vitbalansen är ingenting vi behöver fundera så mycket på. Det enda vi behöver göra är att ställa in ett passande Kelvin-värde för det ljus vi fotar i, så sköter kameran resten.


Hoppas detta var användbart! Om ni har några funderingar är det bara att kommentera nedan.

Ordlista

Vitbalans : White Balance Dagsljus : Daylight Skugga : Shade Molnigt : Cloudy Tungsten : Tungsten Lysrör : Fluorescent Blixt : Flash

Leave a comment